Monday 3 April 2017

Fated

"Kunfayakun"

Dulu aku naif, jahil. Bagi aku, qada' dan qadar Allah dah tak boleh ubah. Buat lah macam mana pun. Totally fixed. Jadi nak usaha bila nakkan sesuatu tu jadi malas. Sebab Allah dah tetapkan, kan? Paksa diri untuk redha, konon.



Iya, memang "Jadi maka jadilah".

Tapi ada benda, Allah jadikan ia berlaku sebab Allah memang nakkan ia berlaku.
Ada benda, Allah jadikan ia berlaku sebab kifarah atas kelalaian kita.
Ada benda, Allah jadikan ia berlaku sebab kita sangat nakkan ia berlaku.

Mustahil ke Allah boleh ubah qada'dan qadar kita? Takkan? Allah Maha Berkuasa. Qada' dan qadar juga kuasa Dia.

Jadi aku belajar, terutama lepas perkara besar yang berlaku dalam hidup aku. Aku belajar, kalau nakkan sesuatu, usaha. Sungguh-sungguh.

Aku, awalnya aku paksa diri untuk move on. Sebab aku takut if still hoping, bila tak dapat apa yang aku nak tu, aku akan frust. Jadi aku paksa diri redha dan move on. Tapi tak boleh. Susah sangat. Aku tak redha, pun.

Jadi aku usaha lagi; still hoping, still doa. Sebab aku sedar, aku masih ada tanggungjawab. Tapi tak berjaya. Tak.

Dan, magisnya kuasa usaha. It took a years bagi aku. Agak lama tempoh tuh. Tapi waupun aku tak dapat apa yang aku nak, tapi aku happy sangat. Sebab takde regret dah. Sebab aku yakin dalam tempoh tuh aku dah usaha dari semua bucu. Semua. Jadi mudah untuk aku redha dan move on. Terasa mudah akhirnya. Especially. Terima kasih kepada seseorang. Ye dia tak buat apa-apa pun cuma muncul secara tiba-tiba. Tapi dalam secara tiba-tiba tu la Allah gerakkan hati aku ke arah sesuatu yang aku terlupa. Sesuatu yang aku rasa. Ini lah dia yang Maha berkuasa. Mungkin muncul dia sebagai perantara. Hanya dia yang maha mengetahui. Mohon didoakan yang baik-baik.

Jadi, kalau betul kita nakkan sesuatu, go for it and keep on doing good. Sehingga suatu limit, walau tak dapat apa yang kita nak, tapi kita akan senang redha. Iya penat. Tapi sabar sikit. Sampai masa, Allah akan hadirkan redha tanpa dipaksa. Dan ia pasti lebih mudah.

Jadi, "Jadi, maka jadilah" yang mana Dia terjadikan pada kita? Tak penting untuk tahu. Sebab kita tiada kuasa untuk lawan Kuasa Dia. Tapi kita berkuasa untuk untuk berusaha, untuk berdoa. Sungguh-sungguh. Yakin. Lalu Dia pasti bagi yang terbaik. Sebab DIA tak Zalim. DIA takkan pernah Zalim. Takkan.

No comments:

Post a Comment