Monday 22 May 2017

Appreciate Hargai

I'm She & I'm in love.

Tapi cinta ni tajuk yang sangat besar. Cinta pada siapa? Mak, kawan, makanan, kucing, agama, and the list goes on.

Bagi aku, cinta perlu dihargai. Untuk semua yang ada dalam hati kau, kau kena appreciate dan cinta seikhlas hati. Bila dah ada dalam hati, maksudnya dah jadi sebahagian dari diri kau. Appreciate, sebab bila cinta hati kau tu hilang, sakit dekat dada kau tu takkan ada ubatnya. Haa. Aku tau sebab aku pernah rasa. Rasa rindu, rasa jiwa kosong, rasa mcm dah mati.





Cinta kena ikhlas. Buat kopi setiap pagi untuk suami, jgn merungut. Cium mak setiap hari, jgn segan. Bersih sangkar kucing, jgn membebel. Call girlfriend bila jauh, jgn berkira. Sebab bila mak dah takde, baru kau menyesal nak rindu. Bila ukulele patah, baru nak nangis. Bila boyfriend pergi holiday jauh-jauh, baru rasa nak berkepit. Appreciate masa ada sebab nanti bila dah hilang takkan ada yg boleh ganti. TAKKAN.


Macam tu jugak dengan mereka rapat macam adik beradik sendiri rasa hargai tu kental dia macam cuit sikit pun terasa. Maka hargai. Bergaduh macam mana pun jangan pernah terputus. Sebab itu harta yang tak ternilai selain dari family. Ye family first tapi aku tanya engkau orang semua ade ke engkau orang cerita luar dalam isi hati engkau orang pada family macam mana korang bercerita dang kawan? thats why la wujud 

'There're times when strengers are like family, and family are like strangers"

Satu benda yang kita sering terlupa. Kita sebenarnya lebih kuat, lebih bijak, lebih tabah dan lebih segalanya apabila kita pernah melalui banyak benda dalam hidup. Kita mungkin disakiti, dikhianati, dibenci, dibohongi, tetapi kita masih hidup bukan?

Kenapa kita masih hidup?
Sebab kita kuat untuk hadapi segalanya.

Dan mengapa hanya memikirkan suatu pengakhiran?
Bukankah di setiap pengakhiran, pastinya akan ada satu lagi permulaan?
Mulakan hidup yang baru.
Yang lebih baik dan penuh impian.


Aku tulis based on pengalaman dan untuk peringatan dekat diri sendiri jugak. Aku, bukan perempuan yang tipikal.


Kepala aku masih terngiang soalan kau semalam.

"kenapa lari jauh-jauh?" berkali-kali

"Kan sakit", mungkin kau tak faham makna di sebalik sakit itu yang sememangnya susah aku nak terangkan. sakit yang kau nampak itu cuma sebahagian yang kau nampak dengan mata kasar. Kau lupa cerita yang segumpal darah yang namanya hati tu pernah disakiti. Amat. sehingga aku terasa teramat sakit. kau ape tahu..haahaha

Aku tinggalkan kesemuanya. dan cari jalan "pulang" ternyata Dia masih sayangkan aku. Dia kirim seseorang perantara yang menghilangkan kesemuanya. Sehingga aku mampu memaafkan seikhlas hati. Bagaimana insan ini membuka mata hati aku. Kuasa yang kat atas tu..

Pelik ye aku pun pelik bagaimana magis ini terjadi sedangkan ade insan yang datang sebelum ni cuba juga namun tak pernah terobos tembok ego ini. Kental weh.

mohon didoakan yang-baik-baik

Kekniss : Tidak kira betapa sukarnya sesuatu benda itu, pastinya akan ada sesuatu yang baik pada penghujungnya. Sekurang-kurangnya aku fikir begitu

No comments:

Post a Comment