Wednesday 16 September 2015

Tak Dijangka

Langit tengah menangis dekat luar sana. Apa lah yang duka sangat agaknya. Mata aku dah kering air mata. Hati pun dah penat meronta. Yang tinggal cuma sisa duka. Tapi sampai bila.

Teringat perbualan whatsapp antara aku dengan kawan aku yang tak berapa nak serupa perempuan. Tapi dia punya cakap bikin hati perempuan aku sayu. Tersentuh. Sebak datang tanpa diundang. Bayangkan mata melilau dengan kaki berjalan nak cari barang, nafsu terhadap barang obsesi hilang sebentar, nafas aku tahan, phone aku genggam, air mata yang bergenang aku buat tak perasan.

Kawan : Kawan baik kau lelaki?
Aku : Lelaki ada perempuan ada.
Kawan : Oh.
Aku : Kenapa?
Kawan : Sebab lelaki dengan perempuan kan tak boleh berkawan baik. Salah seorang kecundang.
Aku : Tapi kalau dua dua kecundang?

Soalan tiba-tiba, dengan cara tak sengaja, pada masa tak diduga tu membawa ke satu perbualan lain. Perbualan berkisar tentang sisi aku yang lain. Yang jarang aku tunjukkan di hadapan orang. Benci betul aku ke minah ni bila dia berjaya bukak sisi aku yang aku simpan kemas tu.
Ada benar apa yang dia cakap, tapi aku masih mempersoalkan kebenaran tu. Sebab aku jugak benar. Keadaan yang salah.

Aku rasa nak celaka kan apa yang dia cakap, persetankan semua tu. Tapi satu saat aku sedar, apa yang dia bagitahu tu betul. Aku kena rasional. 

Bak kata kawan, 

"Kau percaya jodoh kan? One fine day, kau akan jumpa jodoh kau."


Ayat yang tak pernah seorang pun cakap ke aku selama ni. Dan aku tak pernah terfikir ada orang akan cakap ke aku serupa tu.

Dan aku pulak nak cakap ke kawan aku tu,

Terima kasih sebab tanya. Tapi aku benci kau sebab buat aku hampir menangis. Kau faham tak?

Betul orang kata, nak jumpa kawan yang boleh nampak kita punya duka masa kita tengah ketawa bukan senang. 

Belum pun reda rasa lega, tiba-tiba ada satu notification Whatsapp masuk.

Aku renung whatapps tu. Tak tahu nak rasa teruja atau rasa celaka.

No comments:

Post a Comment