Sunday 4 May 2014

Tolak tepi duh

" We accept the love we think we deserve. "

petang yang mendung, hujang...member kat depat tengah study untuk paper esok, aku masih mengelamun depan laptop..paper lusa, malam karang aku pulun, lagu ajai mencuit telinga

walaupun ku tahu kan separuh mati merindui kamu
namun harus ku cuba tuk melupakan dia
tangani semua ini dengan akal fikiranku
biar engkau kan tahu ku tak cintamu

Selama ni aku tak pernah nampak erti bila orang cakap  " If you love someone, set them free. " Aku tak pernah mengaku kalah. Kalau aku nak, aku akan usaha sampai aku dapat. Sama dengan perhubungan, aku jenis direct, kalau suka akan terus confess. " Kau confident, boleh la. " cakap kawan aku,. Tapi petang ni baru aku sedar berat beban bila kita suka kat orang.

Kau ingat kau seorang aja yang sakit? Habis tu dia? Tangan yang merelakan juga terluka. Dia terima kau tolak tepi ada sebab, bukan sengaja. Bukan sebab dia tak suka, bukan sebab perasaan sayang tak ada. Tapi nak buat macam mana. Hidup masih panjang, dan hidup juga bukan pasal cinta aja. Kerjaya, pelajaran, mak bapak, itu semua kena fikir. Dia sendiri mengaku bila dia nampak kau, hati rasa gentar. Hati rasa takut nak berjuang. Rasa takut buat dia lemah.

Dan dia rasa dia kena kekal kuat, dia kena kekal realistik. Kalau setakat cinta, takkan boleh bayar makan minum, tak boleh nak tanggung hidup. Kalau asyik bergelumang dengan emosi cinta tak stabil, macam mana nak berjaya? Macam mana nak kekal sober? Macam mana nak jadi waras sentiasa? Orang bercinta ni kalau tak reply text pun boleh bawak berperang. Itu cinta apa? Cinta manis remaja? Cinta budak-budak? Maaf ya, katanya bukan itu yang dia cari dalam hidup.

Kau perlukan orang yang manja, yang boleh bergelak-ketawa, yang boleh berjumpa saban hari tanpa jemu. orang yang cantik, kulit lebih mulus, hati lebih tulus. orang yang boleh Whatsapp kau setiap saat, bertanya makan minum pakai kau, yang boleh beri senyuman manis bila kau sakit. natijahnya bukan dia, kau tak perlukan dia. dia yang sibuk ke sana ke mari dengan urusan dunia dan bergelumang dengan lumpur realiti dan perasaan sendiri. Nak senyum pun payah,kata dia, hati dia biar simpan jauh biar dingin, biar beku. Sebab dia yang rasa sakit perit nak terus bernafas dalam kalangan mereka yang kejam. yang nampak dunia ni satu tempat layar yang tak indah.

Cinta itu suci? Cinta tak boleh bawak mati.

Jadi jangan kau sedap mulut kata dia manusia tak berperasaan. dia pun rasa apa yang kau rasa. Kau anggap benda ni mudah macam buang ludah. Aku pun fikir juga , kalau kau punya mata yang boleh nampak segala buruk cela hodoh nista dia, apa akan jadi? Sepuluh tahun akan datang, apa akan jadi? Kau ingat cinta kekal abadi?

Aku tanya kau ni, apa akan jadi?

No comments:

Post a Comment