Saturday 9 April 2016

Outloud

Aku: Benda macam ni kadang tak duga. Orang bersalah pun boleh jadi mangsa
Kawan: maksud kau?
Aku : takde la.. Dia tak bersalah pun sebenarnya dalam hal ni. Dia tak pernah tahu pun kewujudan siapa aku. Tapi entah setiap kali aku jumpa pandang dia. Setiap kali org tu bawak dia jumpa aku..atau terjumpa. Aku rasa rabak. Aku rasa lain. Aku rasa nak marah. macam macam perasaan
Kawan : aku faham.
Aku: kalau boleh aku tak nak jumpa dia. Aku hipokrit aku senyum tapi hati aku.. Dan lepas tu aku akan rasa bersalah entah. Aku tak nak jumpa dia. Itu je.
Kawan: Lepaskan lah.
Aku : aku tengah usaha la ni. gimme time..gimme space. Kay
Kawan : your caffaine?
Aku : senyum. Thanks.



Bukan semua orang berani untuk cakap;
"Aku sayang kau."

Bukan semua orang ada kekuatan untuk beritahu;
"Kau dah guris hati aku tadi. Kau sedar tak?"

dan bukan semua orang boleh tolak ego dia ke bawah dan kate;
"Aku salah tadi. Aku minta maaf"

Hidup dengan menyimpan perasaan sendiri adalah tidak kena bagi aku. Kita suka, tapi kita tak berani untuk cakap. Kita takut berdepan dengan penolakan. Rela lah disimpan perasaan sendiri, membuang masa menanti yang tak pasti. 

Hidup dengan menelan perasaan sendiri adalah menyakitkan untuk aku. Disakiti lagi dan lagi. Kadang kadang, orang tak sedar bahawa dia telah menyakitkan hati kita. Kadang kadang orang ingat perbuatan dia biasa saja, tidak akan memberi kesan. Itu apa yang orang ingat, bukan apa yang kita rasa. Kalau kita tak beritahu pada orang apa yang kita rasa, macam mana orang nak tahu? Kau ingat semua orang ada kuasa telepati? Boleh baca isi hati dengan mudah mudah? Kalau sakit hati, kau cakap ! Moga moga di hari yang akan datang tidak diulang. 

Hidup dalam rasa bersalah adalah terpaling tak best serasa aku. Kita tahu kita bersalah, kemudian kita buat tak peduli dengan salah kita. Tidak ambil pusing akan sakit hati dia. Manusia, kalau berulang ulang merasa luka di tempat yang serupa, terpaksa memujuk hati sendiri pula, lama lama dia akan penat. Bila dia penat, dia akan pergi.

Jadi..

Belajarlah dari kesilapan.
Kutip pengalaman dari sebuah kehilangan.

Orang lain mungkin tak sama dengan aku. Aku berbicara dari perspektif aku, seorang manusia, seorang kekasih, juga seorang sahabat. Barangkali berguna untuk kalian.

Kekniss :Hidup kita macam roda. Sekejap di jalan rata, sekejap di atas kerikil. No matter what, we have to move on. Kalau pun lecak, kau langgar saja. Nanti akan terjumpa juga air di depan buat mencuci kotor. 


No comments:

Post a Comment