Wednesday 2 March 2016

Pemilik

sekuatkah manakah iman, 
sekuat manakah redha, 
sekuat manakah kita memaafkan.

Entah termangu sebentar mungkin hati terjentik sedikit. "aku maafkan" ungkapan tu macam senang je kau ucapkan, tapi sejauh mana kau ikhlas terhadap ikhlas tu sendiri. Kalau kau ikhlas dengan memaafakan itu sendiri pasti tidak akan ada rasa rapuh remuk itu. tapi sebaliknya. Kau masih berteleku disitu sujud bersama air mata. rayu agar jiwa sembuh baik semula. ironinya manusia.





 "God does not burden any human being with more than he is well able to bear" [2:286]


kenapa susah untuk mendidik hati redha atas apa yang berlaku.seringkali kau persoalkan "mengapa aku?"

Ya Tuhan jangan dibiarkan ia terus begitu. Jangan dibiarkan ia terus membelengu. Hadirkanlah rasa redha dalam hatinya. Dia rapuh segalanya. Setiap kali kau cuba lupakan semuanya setiap kali itulah sakitnya tak terkata adakah itu kifarah yang harus dibayar buat satu kebahagiaan?

"take your time sebanyak mana pun. But don't give up. Aku tahu kau kuat, Sangat kuat. Aku pun tak tahu mampu buat atau tidak semua tu."

Persoalan yang sering kau ajukan. Hati kau penat. Penat menerima sakit yang terpaksa kau tahan.Penat dengan pura-pura kau tak rasa apa. Sedangkan sebenarnya kau sedang bersalam dengan hiba. ego yang kau tanam. Berdendamkah kau dengan rasa itu?

Jangan pernah mengubah apa yang kita rasa berdasarkan dengan apa yang orang lain rasa terhadap kita. Kita adalah tuan empunya diri dan memaafkan orang lain adalah sangat bermakna apabila mereka  sebenarnya mengajar kita banyak tentang erti kehidupan 


Berperang dengan perasaan dan jiwa sendiri itu bukan mudah ketika perang itu terjadi. Dan akan hadir satu perasaan emosi dan pengakhirannya hanya air mata yang akan jadi peneman sesak didada..Tak akan ada sesiapa yang akan bertanggungjawab dengan apa yang kau rasa.diam.tunduk.teruslah memujuk sang hati itu. Ingat Dia atas sana.

"hasbunallahu wa ni'mal-wakil"
"cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung"


Aku bukan hipnotis bukan juga isis
Jauh sekali ekstrimis, aku hanya optimis
Hidup sarat protwist, sama macam sarkis
Dengan Tuhanmu jangan pernah prejudis 


Mulut boleh bertutur, boleh berkata-kata. Hati boleh merasa, mengatur pergolakan jiwa. Kalau pesan dari mulut boleh didengar, kenapa tidak pesan dari pemilik hati?

kekniss



No comments:

Post a Comment