Tuesday 22 December 2015

PEREMPUAN MACHO 3

Setiap orang  pasti akan lalui hari-hari yang sukar tak terkecuali aku juga. Itu dikatakan norma kehidupan. Penghujung 2015 Yang sangat rabak koyak dan permulaan 2016 yang sangat menguji kekuatan luar dan dalaman. Mencabar hidup ni sebenarnya. Penuh dengan drama air mata tawa dan derita.

Pernah je aku hampir hilang pedoman. Hidup tak selalunya lawa tak selalunya ada pelangi. Kalau nak kata a bed of roses pun, duri-durinya tetap ada kadang bilamana malapetaka tu datang terasa macam kene gelek kebumi dengan ahli sumo, rasa macam tak mampu nak bangkit sampai tak mampu menghela nafas. Tapi setiap rintihan ditujukan dilontarkan entah kemana dah akhirnya memilih sang pencipta. Kau cakap saja apa kau mahu lontar dia tak pernah menolak apatah lagi menidakkan. Dan setiap persoalan itu dijawab satu persatu..Terasa seakan berdialog dengan Dia.Sungguh aku tak tipu



Pernah aku mempersoalkan mengapa setiap ujian yang perih itu ditujukan kepada aku lantas dijawab dengan kata-kata

“Allah faham hati kamu lebih dari diri kamu sendiri, Dia tahu kita mampu atau tak atas semua ujian yang Dia beri.Bersabar”

Dan pernah aku mengeluh menangis “Ya tuhan aku dah putus asa, aku dah hamper putus asa”, dan dijawabnya dengan lapang hati

“Boleh jadi saat kau nak berputus asa tapi bila kau tadah tangan doa pada dia, Dia kabulkan doa kau, Dia tahu masa sempurna”

Diam.Kembali dongak ke atas bersama-sama harapan yang bersisa

Pernah juga aku mengeluh Penat, penat yang amat sangat bila nak harung jalan-jalan yang penuh dengan jerat mati.

Dengan lembut dia memberi jawapan

“Allah tahu kamu letih, Allah tahu kamu susah, Tapi Allah tak akan menguji kamu dengan sesuatu di luar kemampuan… Sabar”

Allah sebak. Apabila setiap persoalan deep dalam hati kau dijawab satu persatu.. Ya terasa sesuatu seolah kau diberi oxygen tank untuk bernafas balik

Dan bila bersorangan automatic tangki air bocor dan pada masa tu didetikkan hati

“Bila kau sedih sorang-sorang siapa datang? Kau sendiri tahu kan. So kuatkan hati kuatkan diri, terus berdiri, jangan mengalah. Nak rehat? Rehat dekat syurga nanti bukan bumi”

*tarik nafas hembus

Mungkin ambil masa bertahun.. Mungkin berbulan tapi apa pun yang kau kejarkan satu hari kau akan capai. Kau hanya perlu terukan apa yang kau buat untuk dapat apa yang kau nak. Setiap impian akan tercapai. Bersabar. Dia tak tengok hasil tapi dia tengok natijahnya. Believe me..

Kekuatan itu lahir dengan pinjaman dari Dia. Rabak bagaimana pun terus berdiri lagi. Lagi dan lagi. Sehinggakan kau mampu tersenyum ketawa dibalik rabak koyak merata.Kau boleh senyum lagi bergurau dengan orang yang buat kau rabak, manusia spesis apa kau nih? Katang namanya. Jadi perempuan macho ni biasa. Tapi istilah perempuan itu tetap perempuan tak pernah terpisah dengan air mata. Sebanyak mana air mata yang mengalir sebanyak itu kekuatan itu hadir. Tapi kalau menangis dah tak keluar air mata macama mana?

Aku harap moga-moga permulaan tahun 2016 lebih mengajar aku jadi perempuan yang lebih macho lagi. Berhadapan dengan sesuatu yang kau rasa perasaan yang paling celaka itu bukan mudah. Mental kau tak kuat kau rebah tersungkur tak mampu nak hela nafas panjang. Tahniah untuk aku yang hampir melepasi level rasa neraka. Walaupun masih bersisa walau pun hari-hari kena pujuk jiwa sendiri. Yakin kan diri. Hahaha..

“Aku dah tempah baju, import dari serawak” gelak
“Nak datang” angguk
“ kalau aku memang tak la… buat lara ja”
“tabik lu sis? Hati kau kental” senyum kau tak tahu apa aku rasa

Jangan persoalan kenapa. Aku nak kau tahu. Perempuan macho macam aku 1 dalam sejuta. Kalau rasa tak mampu jangan gatal-gatal terjebak macam aku.

Satu je pesan aku,

Bila kau tak faham apa yang berlaku dalam hidup kau, tutuplah mata, tarik nafas dalam-dalam bersuaralah “Ya Allah aku tahu ini semua perancangan engkau, Bantulah aku untuk melaluinya.”


Kekniss: Pernah tak kita banyak terkecil hati terguris rasa terluka jiwa untuk banyak perkara, tapi kita pilih untuk tak ambil kisah, kita tak pilih untuk benci dan berdendam, walau banyak kali ia terjadi. Ketahuilah, Hati kau cukup kuat untuk sabar dan sabar. Bukan untuk hari ini saja tapi untuk hari-hari yang mendatang. Aku masih terus mencuba.Live hell or live well you choose.

No comments:

Post a Comment