Monday 14 December 2015

Somehow

Pernah tak sampai satu point kau diam dan terfikir, kenapa agaknya kau kena jumpa sesetengah orang dalam hidup kau? Dan apa agaknya jadi kalau kau tak pernah kenal dengan diorang?

Kadang bila sampai satu tika, kau reached limit diri yang memang dah sedia nipis, kau akan rasa 'kenapa lah aku kena jumpa manusia ni atas dunia'. Kau pun imagine yang mungkin hidup kau tak miserable macam ni. Less drama, less problem. Everything will run smoothly and nicely.

Salah. Kalau kau tak jumpa orang ni, kau akan jumpa orang lain. Masalah tetap akan datang bersilih ganti dalam bentuk yang berbeza. Sebab kadang bukan dia, tapi kita sendiri pun akan cetuskan masalah. So, apa beza? Jangan nak berangan kat syurga sangat ye dak.

Cuma aku selalu cakap, jangan pernah menyesal dengan apa yang jadi dalam hidup. Setiap orang yang kau kenal akan ada sesuatu yang Tuhan tu aturkan untuk kau. Sama ada baik atau buruk, itu pilihan kau untuk ciptakan penguhujung dia. Kalau baik, ada sesuatu yang dia tinggalkan. Kalau buruk, ada sesuatu yang dia ajarkan. Yang mana hujungnya masih akan jadi baik sebab kau belajar dari apa yang dia ajarkan hasil dari keburukan tu.

Ah, husnuzon je selalu ye dak.

Benda yang sama jugak kawan yang serupa kakak aku pernah kata,



'Anggaplah jatuh bangun kau ni lumrah hidup. Inilah warna warni kehidupan. Sepanjang perjalanan kau untuk semakin dewasa, kau jugak akan belajar banyak benda. Belajar tu tak sekadar yang baik, buruk tu akan datang sama'

*Gigit bibir*

Kalau ditanya, sepanjang hidup aku, menyesal atas sesetengah yang jadi tu mungkin, tapi menyesal kenal dengan orang tu tak pernah. Entah. Kalau aku tak kenal sesetengah orang ni, aku mungkin tak nampak sisi dunia yang lain. Sebab dunia ni memang satu, tapi punya banyak dimensi. Aku hidup dalam bulatan yang ini, orang itu punya bulatan yang lain, dan orang yang sana jugak punya bulatan yang berbeza. Dan kalau aku tak kenal dengan orang yang bikin sesak kepala pun mungkin graf hidup aku akan mendatar. Takde turun naiknya. Aku pun tak tahu kemampuan aku sejauh mana.

Menariknya dunia yang punya banyak jalan untuk kau rentas satu demi satu. Dalam melayari hidup, tak selamanya kau akan kekal bergerak ke depan. Kadang kau terjatuh atau lebih teruk tersungkur, Berdarah dahi, tak pun walau kau ada self defense sekali pun satu dua pukulan pun boleh miss jugak, kadang kau berhenti dan berfikir untuk kembali pada awal dulu dimana kau berdiri, kadang kau seperti ingin terus mati. Tak mudah rupanya dunia ni.

No comments:

Post a Comment