Saturday 30 January 2016

Mocha#2

Dia duduk disisi tepi katil sambil membelek handphone yang hampir kehabisan bateri.
" hmm,"
"Kau dah kenapa?"sapa orang disebelah

Cermin mata ditanggalkan.Berkerut dahi memandang wajah kosong itu.
" hows ur life?"
"Kinda good" senyum sumbing tu lagi
"Kau tipu"
"Nak kopi?"
"Mocha satu?"
"Beli sendiri," hahaha kau suka tukar topik
"Hidup hanya beri erti pada yang bahagia.Lupakan semuanya, kalau ia tak beerti sama sekali" kaki berlalu dan kunci kereta dicapai.
Mocha fred diburu.tenang nanti.
*****

"Nah...." Dark mocha dihulur. Senyum
"Thank yaw"
"Thanks but not thanks. Macam biasa la today mine..esok lusa. hahaha kann.."
"So hows story?" kening doublejerk
"story what"?
"kau suka main hide and seek kan. bahu ditepuk 
Kalau diikutkan apa yang berlaku, Aku manusia yang parah tinggal guna mesin bantuan pernafasan je. Luka yang dalam tu belum lagi sembuh malah masih rabak dengan benang-benang yang ada sebab setiap masa cuba dicantum semula luka-luka tu. Malah kini ditambah lagi dengan garam dan cuka. Kalau aku tak kuat yang kat dalam mahu rebah tersungkur tak mampu lihat atas lagi.

"Dah dapat keputusan"? dia merenung keras sisi wajah kosong tak berasa itu
"kau rasa? hahah
" kau penah rasa kena hempok dengan kerusi"
"serius la sikit" sudah dia bagi hint lampu merah pulak dah
"ok lah. Kau pun tahu aku manusia yang sukar dijangka, Kalau ucapan itu datang dari aku, Aku harap perasaan tu akan mati. Mati bersama janji" Dia bangun dan terus berlalu tanpa sepatah kata.. Tidak menoleh sekali pun.

"weh, lepas tu yg tu macam mana?"jari dihala ke dada
langkah terhenti.
"Ini?" senyum
Ini takkan pernah sembuh, kalau pun cuba dirawat semahunya. Hati ni dah rosak semahunya kalaubelok sekalipun takkan sama dengan yang dulu. moga-moga tuhan hapuskan semua angkara mereka. Bertalu-talu aku menerima.. Ditinggalkan. turut dibuang oleh mereka yang aku percaya. Aku penat. Aku letih dengan rasa kecewa. seksa yang aku tanggung tak mampu nak diluahkan dan aku rasa cukup dengan sandiwara manusia. Mungkin tiba masa untuk aku tutup semua. kesemuanya. Biar semuanya disimpan. Sampai tiba masa untuk aku menerima semula.Sampai masa nanti.

"Kejap" berlari anak
"aku belanja kau cappocino nak? lupakan mocha?"
Dua rasa berbeza, namun dari satu nama.
"Aku setia dengan mocha"
:"tak apelah. pelan-pelan" bahu ditaut beriringan.

"Hari ini aku mahu mengatur hidup aku bebas dari masalah dan kesakitan. Aku mahu hidup demi diri aku dan demi senyuman aku dan bukan lagi demi orang yang tak tahu menghargai kewujudan aku.

kekniss: Rindukan hujan - minum kopi panas- sambil kira rintik hujan.

No comments:

Post a Comment